Get Adobe Flash player
French (Fr)GreekEnglish (United Kingdom)
There are no translations available.

Συνέντευξη του κ. Δημητρίου Καρούζου, στην δικτυακή πύλη e-ΘΕΜΙΣ

Δικηγόρος - Υπεύθυνος Διδασκαλίας και Διεύθυνσης της Χορωδίας του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών


Ερώτηση 1.

Τα τελευταία χρόνια κατά κοινή ομολογία η Χορωδία του ΔΣΑ έχει μια πολύ αξιόλογη και δυναμική παρουσία στα δρώμενα του Συλλόγου μας. Ποιά είναι η ιστορία της Χορωδίας; Πόσα χρόνια ζωής έχει και πόσο αναμενόμενη ήταν η σημερινή εξέλιξη της;

Απάντηση

Από το έτος 1994 , ένας μικρός πυρήνας δικηγόρων, έκανε την εμφάνισή του δειλά-δειλά με μία άλλη φωνή μέσα στο Δικηγορικό Σύλλογο, διαφορετική από νόμους , διατάξεις ,δικαστήρια και υποθέσεις, την φωνή του τραγουδιού. Σιγά σιγά ο πυρήνας μεγάλωσε και σχηματίστηκε η Βυζαντινή χορωδία του Δικηγορικού Συλλόγου Αθήνας ,την Διδασκαλία και Διεύθυνση της οποίας είχα και συνεχίζω να έχω μέχρι σήμερα , πλην όμως στη πορεία της συμπεριέλαβα στο ρεπερτόριό της εκτός από Βυζαντινούς ύμνους και αυθεντική Ελληνική μουσική σε ένα μεγάλο μέρος της διαδρομής της όπως : παραδοσιακά δημοτικά τραγούδια και τραγούδια της έντεχνης ελληνικής μουσικής δημιουργίας γνωστών και καταξιωμένων ελλήνων συνθετών (όπως Χατζηδάκη, Μαρκόπουλο, Θεοδωράκη, Ξαρχάκο, Λοίζο , Mικρούτσικο, Λάγιο, Παπάζογλου, Μάλαμα, Ρεμπούτσικα, Λεοντή κ.ά,). Έτσι η Βυζαντινή Χορωδία του ΔΣΑ μετεξελίχθηκε σε Χορωδία του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, γνωστή πλέον από την παρουσία της σ’ αυτούς που αγαπούν την καλή ελληνική μουσική και την ανεπιτήδευτη και άμεση χορωδιακή έκφραση. Η χορωδία μας συμπληρώνει φέτος δεκαεννιά χρόνια ζωής μέσα στα οποία συνεισέφερε και συνεχίζει να συνεισφέρει στα πολιτιστικά δρώμενα του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών και πέραν απ΄αυτόν. Μέσα σ΄αυτά τα χρόνια η ιστορική πλέον ΧΟΡΩΔΙΑ ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΑΘΗΝΩΝ , με υπομονή , συνέπεια ,δουλειά , αγάπη , κατανόηση, σεβασμό σ΄αυτό που αγαπάμε και προεχόντως με σεβασμό σ΄αυτούς που μας αγαπούν , πορευόμαστε στο χωροχρόνο . Δίνουμε ο, τι έχουμε απλόχερα σ΄αυτούς που μας ζητάνε απλά και ανεπιτήδευτα. Γιατί εμείς , όπως έχει πεί ο μεγάλος μας ποιητής Γιάννης Ρίτσος, δεν τραγουδάμε για να ξεχωρίσουμε από τον κόσμο , εμείς τραγουδάμε για να σμίξουμε τον κόσμο!

Ερώτηση 2.

Ποια είναι η δομή οργάνωσης της Χορωδίας;

Απάντηση

Όπως γνωρίζετε, έχω την ευθύνη Διδασκαλίας και Διεύθυνσης της Χορωδίας του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, από την ίδρυσή της μέχρι και σήμερα. Η Χορωδία του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, όμως, δεδομένου ότι έχει αναπτύξει και πρόκειται να αναπτύξει στο μέλλον ποικίλες πολιτιστικές δραστηριότητες και θα αναλάβει πρωτοβουλίες που προσιδιάζουν στα μέλη του μεγαλύτερου επιστημονικού συλλόγου της Ελλάδος, συνέστησε Πολιτιστικό Σωματείο, το οποίο αναγνωρίστηκε με την υπ΄ αριθμ. 1429 /2009 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών . Η Χορωδία διοικείται από το Διοικητικό Συμβούλιό της, το οποίο σήμερα αποτελείται από τον μαέστρο της ως Πρόεδρο του Δ.Σ. , την Χρύσα Λουρίκα, Αντιπρόεδρο, την Ευαγγελία Μαράντου, Γενική Γραμματέα, τον Αλέξη Σεραφείμ, Ταμία και την Γεωργία Οικονόμου, μέλος. Το Διοικητικό Συμβούλιο της Χορωδίας, συνεπικουρούν στο έργο του, οι παρακάτω ομάδες και σύμβουλοι: Ομάδα Προγραμματισμού Εκδηλώσεων, Ομάδα Οργάνωσης Εκδηλώσεων, Ομάδα Επιμέλειας Βιβλιοθήκης –Μουσικού Αρχείου, Ομάδα Επιμέλειας ηλεκτρονικού Αρχείου, Σύμβουλοι Πολιτιστικής Διαχείρισης και Ευρωπαϊκής Συνεργασίας, Υπεύθυνοι Δημοσίων σχέσεων

Ερώτηση 3.

Τι απαιτείται προκειμένου να συμμετάσχει κάποιος στη χορωδία; Υπάρχει κάποια διαδικασία που ακολουθείται;

Απάντηση

Στη Χορωδία μας, είμαστε μια ανοιχτή αγκαλιά! Ως προς το τυπικό μέρος, στην ιστοσελίδα μας υπάρχει αίτηση που μπορεί να συμπληρώσει όποιος θέλει να συμμετέχει, η διεύθυνση του email μας καθώς και τα τηλέφωνα των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, στα οποία μπορεί να απευθυνθεί όποιος ενδιαφέρεται. Μπορείτε να μας βρείτε και μέσω του Facebook στην σελίδα της Χορωδίας. Ως προς το ουσιαστικό: το μόνο που χρειάζεται να έχει κάποιος για να συμμετάσχει στη Χορωδία μας είναι αγάπη για την μουσική που υπηρετούμε και διάθεση να συνεργαστεί και να τραγουδήσει μαζί μας! Ακούω βέβαια για τη λεγόμενη μουσική ακρόαση που κάνουν όλες οι Χορωδίες και είναι πράγματι ορθό να γίνεται, γιατί το να τραγουδάει σωστά κανείς, είναι αυτονόητο προαπαιτούμενο για τη συμμετοχή του σε μια Χορωδία. Στην χορωδία όμως του πρώτου επιστημονικού Συλλόγου της Ελλάδας δεν ταιριάζει μια τέτοια προσέγγιση και θέλω αυτό να το διευκρινήσω για να μην παρεξηγηθώ! ‘Οταν απευθύνεσαι σε συναδέλφους σου -επιστήμονες ,επιβάλλεται να συμπεριφερθείς με λεπτότητα κα σεβασμό! ΄Ετσι έχω υιοθετήσει έναν διαφορετικό τρόπο «ακρόασης». Το υποψήφιο μέλος δεδομένου οτι γνωρίζει πολύ καλά εαν τραγουδάει και φυσικά εαν τραγουδάει καλά, αυτό το οποίο καλούμαι να «διαχειριστώ» εγώ, ως Μαέστρος, είναι να διαπιστώσω εαν έχει ή οχι χορωδιακή συνείδηση, δηλαδή εάν θέλει και μπορεί να συνυπάρχει τραγουδιστικά με άλλους συναδέλφους,υποτάσσοντας το φωνητικό του εγώ στο χορωδιακό «εμείς» . Βέβαια για αυτούς που δεν θέλουν να αντιληφθούν την φωνητική τους ανεπάρκεια , «μιλάει» η εμπειρία του «μαέστρου» , και εκφράζεται με λεπτό αλλά με καθαρό τρόπο . Το γεγονός ότι η Χορωδία μας ,δεν είναι μια κλασσική Πολυφωνική Χορωδία με διευκολύνει στην «ακρόαση» . Η Χορωδία μας είναι, όπου το ρεπερτόριό μας το επιτρέπει, πολυφωνική, ιδίως στα έντεχνα τραγούδια του ρεπερτορίου μας , ενώ για το υπόλοιπο ρεπερτόριο είναι αυστηρά μονοφωνική, και τούτο διότι η πολυφωνική επεξεργασία και ερμηνεία, είναι ξένη προς το αυθεντικό ύφος και ήθος των συγκεκριμένων μελωδιών (Παραδοσιακά τραγούδια , ρεμπέτικα, Βυζαντινοί ύμνοι).

Ερώτηση 4.

Μπορεί να συμμετάσχει κάποιος που δεν είναι δικηγόρος;

Απάντηση

Τα Τακτικά μέλη της Χορωδίας του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών είναι Δικηγόροι και μέλη του ευρύτερου νομικού κόσμου (εν ενεργεία, ασκούμενοι ή συνταξιούχοι δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, δικαστές, κλπ), που αγαπούν τη καλή ελληνική Μουσική και επιθυμούν να συμβάλλουν στην πραγματοποίηση των σκοπών της Χορωδίας. Επίτιμα Μέλη, βέβαια, γίνονται με απόφαση της Γεν. Συνέλευσης ύστερα από εισήγηση του Δ.Σ. όσοι συμβάλλουν καθ΄ οιονδήποτε τρόπο στην επιτυχία των σκοπών της Χορωδίας.

Ερώτηση 5.

Πόσα μέλη διαθέτει σήμερα;

Απάντηση

Τα μέλη σήμερα της χορωδίας μας είναι 40 και ο αριθμός αυτός αυξάνεται διαρκώς.

Ερώτηση 6.

Υπάρχει κάποιο σταθερό ρεπερτόριο που ακολουθείτε;

Απάντηση

Η Χορωδία μας έχει πλούσιο ρεπερτόριο που αποτελεί στην κυριολεξία έναν ΜΟΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΠΛΟΥ. Το ρεπερτόριο μας αποτελείται από αυθεντική Ελληνική μουσική σε ένα μεγάλο μέρος της διαδρομής της . Η διαδρομή –μουσικό ταξίδι ξεκινάει από τα παραδοσιακά δημοτικά τραγούδια, Βυζαντινούς ύμνους, ρεμπέτικα και ολοκληρώνεται με τραγούδια της έντεχνης ελληνικής μουσικής δημιουργίας γνωστών και καταξιωμένων ελλήνων συνθετών όπως Χατζηδάκι, Μαρκόπουλο, Σαββόπουλο, Ρεμπούτσικα, Θεοδωράκη, Ξαρχάκο, Λεοντή, Λοΐζο, Παπάζογλου, Μάλαμα, Περίδη κ.ά.) Η ιστορική Χορωδία ΔΣΑ έχει ταυτιστεί με τα συγκεκριμένα είδη και δεν διανοείται να «αγγίξει» το κλασσικό λεγόμενο ρεπερτόριο, εφόσον αυτό είναι ξένο προς αυτό που υπηρετούμε, με συνέπεια 20 σχεδόν ολόκληρα χρόνια. Διακρινόμαστε με το ρεπερτόριο αυτό και αγγίζουμε με αυτό τις καρδιές όλων όσων μας έχουν αγκαλιάσει όλα αυτά τα χρόνια!

Ερώτηση 7.

Όσοι σας έχουμε παρακολουθήσει, έχουμε διαπιστώσει ότι πραγματοποιείτε εξαιρετικού καλλιτεχνικού επιπέδου εμφανίσεις. Ποια είναι τα «μυστικά» της επιτυχίας αυτής;

Απάντηση

Έχω την αίσθηση ότι κάθε δράση, πόσο μάλλον μια πολιτιστική δράση, πρέπει να διαθέτει : αλήθεια, αυθορμητισμό, αμεσότητα, αίσθηση του απλού και του ανεπιτήδευτου. Το τραγούδι για την Χορωδία μας είναι τρόπος ζωής και έκφρασης! Τίποτα άλλο!

Ερώτηση 8.

Τι χαρακτηρίζει και βέβαια διαφοροποιεί τη Χορωδία ΔΣΑ από άλλες χορωδίες;

Απάντηση

α. Η Χορωδία μας ερμηνεύει αποκλειστικά και μόνο Ελληνική Μουσική. Έχει αποκλείσει αυτονόητα το Κλασσικό ρεπερτόριο, εφόσον δεν μας ταιριάζει, μήτε μας «πάει» β. Ερμηνεύει με αυθεντικό τρόπο κάθε είδος τραγουδιού και «παρεμβαίνει» αντιστικτικά μόνο σ’ αυτά που επιδέχονται τέτοια επεξεργασία( Πχ. Χατζηδάκις, Θεοδωράκης κ.ά.) με σεβασμό πάντοτε στο ύφος του τραγουδιού, στο στίχο, στον συνθέτη. Δεν διανοείται βεβαίως να επεξεργαστεί φωνητικά τα παραδοσιακά τραγούδια, τους Βυζαντινούς ύμνους, τα ρεμπέτικα. γ. Συνοδεύεται πάντοτε από πολυμελή ορχήστρα που την συναποτελούν κορυφαίοι σολίστ. Δεν περιορίζεται η συνοδεία στο Πιάνο. Πλάι στο Πιάνο , βρίσκεται το Βιολί, η Κιθάρα, το κοντραμπάσο, το βιολοντσέλο, τα κρουστά, το λαούτο, το κανονάκι, το σαντούρι, το ακκορντεόν, το μπουζούκι, ο μπαγλαμάς, το ούτι, το φλάουτο και η φυσαρμόνικα. Η επιλογή γίνεται ανάλογα με το πρόγραμμα κάθε εκδήλωσης. Δ. Δεν απευθύνεται σε ένα ανέκφραστο κοινό, το οποίο μας παρακολουθεί με «δέος!!» , αλλά θέλει το κοινό: συγχορωδό! Ένα κοινό εκδηλωτικό, εκφραστικό, συνοδευτικό, …εκρηκτικό! Εφόσον η Χορωδία ΔΣΑ δεν τραγουδάει για να ξεχωρίσει από τον κόσμο, όπως λέει ο μεγάλος μας Ποιητής Γιάννης Ρίτσος , αλλά να σμίξει τον κόσμο. Με δυο λόγια δεν έχει νοοτροπία «σνόμπ», αλλά ψυχή, καρδιά, ανθρωπιά, αμεσότητα!!

Ερώτηση 9.

Ποιοί είναι οι στόχοι της Χορωδίας από εδώ και πέρα;

Απάντηση

Α. Να αγκαλιάσουμε όσο το δυνατόν περισσότερους συναδέλφους. Να το νιώσουν αυτό οι συνάδελφοί μας και να μπουν στην αγκαλιά μας. Β. Να οργανώσουμε εκδηλώσεις με ανθρωπιά, με νοήματα πανανθρώπινα σε όλη την Ελλάδα και στον όπου γης ελληνισμό (συναυλίες αλληλεγγύης για όσους έχουν την ανάγκη μας, συναυλίες διαμαρτυρίας για όσα γίνονται για εμάς χωρίς εμάς, συναυλίες στις οποίες θα μεταφέρουμε ζωντανά την δικιά μας ελληνική μουσική και μόνο, κλπ) Γ. Να οργανώσουμε ή να συνδιοργανώσουμε φεστιβάλ Χορωδιών, με Χορωδίες άλλων Δικηγορικών Συλλόγων της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και, βέβαια, αυτονόητα με την αδερφή Πολυφωνική Χορωδία του Συλλόγου μας. Δ. Να λάβουμε μέρος σε εκδηλώσεις και πολιτιστικές δράσεις, όχι απλά με «άποψη», αλλά με ουσία και μόνο! Ε. Μουσικές θεματικές βραδιές, αφιερωμένες σε ποιητές, συνθέτες, είδη τραγουδιών (ρεμπέτικο, παραδοσιακό, βυζαντινό, κλπ), επετειακές (εθνικές επετείους, περιβάλλον, για τη μητέρα, για το παιδί, κλπ) Ζ. Αδελφοποίηση με άλλες χορωδίες που έχουν την ίδια χορωδιακή αισθητική και προσέγγιση με εμάς

Ερώτηση 10.

Είδαμε ότι έχει πλέον και τη δική της ιστοσελίδα (www.xorodia-dsa.gr). Υπάρχει ανταπόκριση σε όλη αυτή την προσπάθεια σας από τους συναδέλφους δικηγόρους;

Απάντηση

Είμαι πάρα πολύ ευχαριστημένος με την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας μας και πως δεν θα μπορούσα να είμαι άλλωστε όταν ξεπερνάει πολλές φορές τις 1.600 επισκέψεις την ημέρα, από όλο τον κόσμο! Θέλω να ευχαριστήσω θερμά τον Διαχειριστή της ιστοσελίδας μας κ. Γιάννη Τζουβάρα, ο οποίος επανασχεδιάζει την ιστοσελίδα μας για να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις των φίλων μας. Ας σημειωθεί ότι και η ιστοσελίδα μας είναι απλή, χρηστική και επιβοηθητική.

Ερώτηση 11.

Αν ξεχωρίζατε κάποιους ανθρώπους που συνετέλεσαν περισσότερο στην πορεία της Χορωδίας μέχρι σήμερα, ποιους θα ξεχωρίζατε;

Απάντηση

Δύο πρόσωπα θα ξεχώριζα : τον Τάκη Παππά και τον Γιάννη Αδαμόπουλο. Ο μεν Τάκης Παππάς είναι ο άνθρωπος που , επί προεδρίας του ιδρύθηκε η Ιστορική Χορωδία του Δ.Σ.Α., ο δε Γιάννης Αδαμόπουλος, είναι ο τωρινός Πρόεδρος του Δ.Σ.Α. ο οποίος αγαπώντας ο, τι αγαπάμε ,κάνει αυτό που πραγματικά θα έκανε ένας Πρόεδρος, για να πάει η Χορωδία μπροστά. Μας στηρίζει ηθικά και μαζί με όλο το ΔΣ υλικά. Η βοήθειά του είναι ουσιαστική και αληθινή. Αισθάνομαι την ανάγκη ως μαέστρος και Πρόεδρος του ΔΣ , να ευχαριστήσω θερμά όλα τα μέλη του ΔΣ του Συλλόγου μας και αυτονόητα τον Πρόεδρό μας Γιάννη Αδαμόπουλο και βέβαια τους Επιμελητές του Συλλόγου μας!

Ερώτηση 12.

Και αν ξεχωρίζατε κάποιες ιδιαίτερες στιγμές στην πορεία αυτή, ποιες θα ήταν;

Απάντηση

α. Η πρώτη εκδήλωση της Χορωδίας μέσα στο σπίτι μας, στον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών , παρουσία συναδέλφων και του τότε Προέδρου μας αξέχαστου Τάκη Παππά. β. Οι εκδηλώσεις μας μαζί με την Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων στις φυλακές ανηλίκων στον Αυλώνα, και στις γυναικείες φυλακές Ελεώνα Θηβών. γ. Οι εκδηλώσεις μας στην Παλιά Βουλή, στα πλαίσια του εορτασμού της Ημέρας της Δικαιοσύνης από τις Ενώσεις Δικαστών και Εισαγγελέων. δ. Η επίσκεψή μας στην Κωνσταντινούπολη, στον Οικουμενικό μας Πατριάρχη, όπου ψάλλαμε για πρώτη φορά, ως μικτή Χορωδία, στη καρδιά του Πατριαρχείου ,Αναστάσιμους ύμνους και βέβαια ψάλλαμε τη θεία λειτουργία στο ιστορικό Μοναστήρι Βαλουκλή ,τη ημέρα που πανηγύριζε και μεταδόθηκε ζωντανά από τα τηλεοπτικά κανάλια της Τουρκίας!!. ε. Η ηχογράφηση δύο ψηφιακών δίσκων ( Cd) με τίτλους: « Μουσικός Περίπλους» και «Παρίστανται .. Δια ασμάτων» . Το δεύτερο cd μας θα το γνωρίσετε οσονούπω σε μια ξεχωριστή εκδήλωση!! Α, να μην ξεχάσω και ότι έχει λάβει μέρος σε μια μουσική παραγωγή του ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΛΑΙΚΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ ΦΟΙΒΟΣ ΑΝΩΓΕΙΑΝΑΚΗΣ με ένα λαϊκό θρήνο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής!

Ερώτηση 13.

Εσείς προσωπικά κε Καρούζο, πότε ασχοληθήκατε για πρώτη φορά με τη μουσική και τι ήταν αυτό που σας παρακίνησε;

Απάντηση

Η σχέση μου με την μουσική έχει ξεκινήσει από πολύ παλιά . Από τα παιδικά μου χρόνια , ουσιαστικά όμως στα φοιτητικά μου χρόνια , εφόσον όντας παιδί από πολύ φτωχή οικογένεια , δεν είχα τα οικονομικά μέσα να σπουδάσω μουσική και βέβαια ήμουν πολύ μακριά από την Αθήνα . ΄Ετσι όταν ήρθα στην Αθήνα , σπούδαζα και ταυτόχρνονα εργαζόμουνα . Το τι βεβαίως με παρακίνησε , δεν έχει σχέση ,μήτε με τη οικογένειά μου , μήτε με την καταγωγή μου . Απλά είχα μέσα μου μια έμφυτη αγάπη , λατρεία θα έλεγα με τη μουσική και αυτή με καθοδήγησε να σπουδάσω μουσική με υποτροφίες που μου δόθηκαν . Δόξα τα Θεώ!

Ερώτηση 14.

Πως καταφέρνετε να συνδυάσετε την αγάπη σας αυτή για τη μουσική και, συγκεκριμένα, για τη Χορωδία μας, με τη δουλειά σας; Τόσο από άποψη χρόνου όσο και διάθεσης.

Απάντηση

Είναι γεγονός ότι ο συνδυασμός είναι όχι μόνο δύσκολος, αλλά και … επίπονος! Και τούτο εφόσον, εκτός από τη δουλειά υπάρχει και η οικογένεια, την οποία θα πρέπει να φροντίζω και να εξασφαλίζω την κατανόησή της! Όσον αφορά την διάθεση, αυτή είναι υπερεπαρκής και διαρκώς ανατροφοδοτούμενη από την αγάπη και την πληθωρική διάθεση των συναδέλφων – μελών της Χορωδίας.΄Οσο για το χρόνο , μολονότι είμαι τόσο της μαχόμενης δικηγορίας όσο και έμμισθος , «περιέργως» πάντα υπάρχει χρόνος για τη Χορωδία μας !

Ερώτηση 15.

Θα λέγατε ότι το επάγγελμα μας είναι κατά κάποιο τρόπο «μουσικό»; Ότι η ζωή του δικηγόρου προσομοιάζει στη σύνθετη λειτουργία μιας χορωδίας;

Απάντηση

Είναι γεγονός ότι σε όλα τα πράγματα πρέπει να είναι κανείς … «μαέστρος»! Μαέστρος στην Χορωδία, «μαέστρος» και στην δικηγορία! Το τελευταίο είναι περισσότερο δύσκολο! Όσον αφορά το πρώτο, η αγάπη των συναδέλφων μου – μελών της Χορωδίας και η αγάπη και η εκτίμηση όλων όσοι στηρίζετε και ταυτόχρονα απολαμβάνετε την Χορωδία μας, με κάνουν να νοιώσω ότι η Δικηγορία μπροστά στην Διεύθυνση της Χορωδίας μας , είναι .. πιο εύκολη υπόθεση!

Ερώτηση 16.

Ποιό πιστεύετε γενικότερα είναι το επίπεδο της μουσικής τέχνης στη χώρα μας; Το συνδέετε κατά κάποιο τρόπο με την κρίση που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια ως έθνος;

Απάντηση

Η μουσική τέχνη, όπως και όλες οι τέχνες, επηρεάζονται αναμφίβολα από την οικονομική κρίση, αλλά ταυτόχρονα μπορούν να αποτελέσουν διέξοδο από την κρίση για τον καθένα μας, εφόσον αποτελούν μια μορφή αντίστασης, δίνουν παρηγοριά, ελπίδα, ανάταση και αισιοδοξία και μερικές φορές επηρεάζουν αυτούς που διαχειρίζονται την κρίση. Είμαι αισιόδοξος ότι η μουσική τέχνη δεν θα ακολουθήσει την οικονομική κρίση και θα μας βοηθήσει να βγούμε δυνατότεροι ως ΄Εθνος και λαός.

Ερώτηση 17.

Στην πορεία σας ως δικηγόρου, θα λέγατε ότι ο χώρος μας έχει φθίνουσα ή ανοδική πορεία;

Απάντηση

Είναι δυστυχώς πασίδηλο ότι ο χώρος μας έχει φθίνουσα πορεία και σ΄αυτό ευθυνόμαστε όλοι μας. Θέλω όμως να είμαι αισιόδοξος. Με αληθινά αγωνιστική διάθεση ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ θα μπορέσουμε να βγούμε από το επαγγελματικό τούνελ που μας επέβαλλαν αυτοί που «ανέλαβαν», για εμάς χωρίς εμάς, να «μας σώσουν». Ας μην ξεχάσουμε όμως να βάλουμε και λίγο Θεό μέσα μας, εφόσον όλοι μας λέμε: Ο Θεός να βάλει το χέρι του!!

Ερώτηση 18.

Τέλος, τι θα λέγατε σε κάθε έναν από τους νέους συναδέλφους που διαβάζουν τώρα τη συνέντευξη αυτή;

Απάντηση

Η ιστορική χορωδία ΔΣΑ είναι δική τους . Αποτελεί μια αγκαλιά, μια μουσική οικογένεια, που τους χωράει όλους. Άλλωστε μέσα από αυτούς θα αναδειχθεί και ο διάδοχός μου μαέστρος, που θα τον προετοιμάσω με όλες μου τις δυνάμεις. Ας μη λησμονούν ότι μια από τις βασικές αρχές της Χορωδίας μας είναι: ο μαέστρος να είναι συνάδελφος και μόνο, εφόσον αυτός μπορεί να γνωρίζει, ως δικηγόρος τι θέλουμε για να «αναπνεύσουμε» οι δικηγόροι τραγουδιστικά, να ονειρευτούμε μαζί, να οραματιστούμε ένα καλύτερο μέλλον! Τέλος να πώ ότι δεν χρειάζεται κανένας /καμία συνάδελφος να έχει ιδιαίτερες μουσικές ή τραγουδιστικές γνώσεις. Ας έρθει με το καλό, όπως είναι, όπως νοιώθει!